PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

PELAJAR PELANCONGAN SMK 4
PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

Wednesday 26 February 2014

SOSIO EKONOMI BIDAYUH SELAKAU /LARA


SOSIO EKONOMI BIDAYUH SELAKAU LARA .

Kami telah mempelajari tentang bidayuh selakau / lara .. Firstly tu, memang susah lah nak mengetahui nya sebab kami semua pun tak pernah dengar .. hihi .. tapi atas usaha kami semua kami telah berjaya melaksanakan dan mencari tentang bidayuh selakau tu .. Mesti di antara anda ada yang tak tau pasal Bidayuh selakau / lara ni .. oke , disini saya akan menceritakan tentang sosio ekonomi bidayuh selakau lara !

Bidayuh selakau ni , majoritinya mereka akan melakukan aktiviti pertanian contohnya mereka akan menanam padi jika tiba musim menuai dan akan bercucuk tanam dikebun seperti menanam sayur, buah-buahan dan sebagainya .. disini saya akan menggambarkan tentang gambar ni.



Ok, gambar itu merupakan tanah sebelum mereka menuai padi. sebelum itu mereka akan membakar tanah tersebut untuk mendapatkan tanah yang kering. Padi ini merupakan hasil pendapatan dan merupakan sumber makanan mereka .. contohnya, jika padi yang mereka tanam mempunyai lebih mereka boleh menjualnya bagi menambah pendapatan untuk hidup.. mereka akan bekerja sehingga larut malam.



Gambar di atas menunjukan yang seseorang dari kaum bidayuh selakau telah menjemur padi dimana padi tersebut telah tumbuh .. Ia menjemur padi tersebut sebelum ia diproses menjadi beras .. Kawasan serambi merupakan bahagian paling penting .


Ini merupakan NOBO dimana tempat mereka menyimpan padi .. NOBO ini hanya berdekatan dengan tempat mereka menuai padi. Kalau bidayuh serian mereka tidak memanggilnya nobo tapi beri ..  sebab walaupun sama bidayuh tetapi percakapan mereka berbeza-beza. 



Ini pula merupakan aktiviti mereka .. Dimana mereka akan menoreh getah sebelum subuh .. kalau pergi sebelum subuh mereka akan memperolehi bayak getah,. sebab kalau pergi tengah hari semasa  dha panas terik susah mereka nak dapatkan getah yang banyak.. Getah ini mereka akan menjualnya di pasaran.

Hah , ni pula merupakan aktiviti sampingan mereka untuk menambah pendapatan. Mereka akan turun menjadi nelayan untuk mencari makanan di sungai mahupun di laut .. Dengan ini, mereka boleh dijadikan sumber makanan dan menjualnya ..


Ok .. Ini pula merupakan barang-barang yang mereka guna untuk membuat aktiviti mereka seperti berkebun, menjadi nelayan untuk menangkap ikan dan sebagainya .. Antaranya ialah nyiru, tambok, kunsek, bangkat dan sebagainya .. kalau Tambok ini mempunyai pelbagai saiz dan berbentuk silinder.. Ia untuk membawa hasil hutan mereka .. Mereka akan meletakan tambok ini di kepala dan membawanya tapi mereka akan mengalaskan kain di kepala agar tiada rasa sakit .. 



Gambar ini merupakan aktiviti pada masa lapang mereka .. mereka akan "nganyap atap" .. Pada masa dahulu mereka hanya menggunakan daun nipah untuk membuat atap rumah untuk digantikan zink. Tapi sekarang dah moden sikit mungkin ada majoritinya mereka maseh menggunakan daun ada juga yang menggunakan zink.. 



Mereka juga akan menganyam atau membuat bakul untuk dijual atau di letakan sebagai hiasan dirumah mereka.. selain itu, juga mereka akan membuat nyiru,tambok dan sebagainya.. Mereka juga akan meletakan barang peribadi didalam nya ..

ok.. berahkir sudah cerita tentang sosio ekonomi bidayuh selakau.. thanks ! :)






1 comment:

  1. a good effort, just that kalau boleh link pada gambar jangan la ditulis pada gamba, supaya nampak lebih kemas

    ReplyDelete