PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

PELAJAR PELANCONGAN SMK 4
PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

Monday 17 February 2014

Spesies Monyet No.1 : ORANG UTAN


 

Tentu anda pernah melihat haiwan yang ada di gambar tersebut ..??

ok, let starts about orang utan ini .. Orang utan ini berasal dari borneo dan sumatera dan ia di anggap sangat terancam. orang utan ini mempunyai jantina jantan dan betina. Orang utan betina biasanya menghasilkan hanya 2-5 orang anak setiap 7 atau 8 tahun. Saiz badan orang utan jantina dan betina agak berbeza. orang utan jantina lebih ringan berbanding orang utan jantan.
kalau anda nak tahu, orang utan tidak berekor dan mempunyai telingan dan hidung yang kecil. Ia mempunyai bulu yang panjang, lembut dan berwarna keperang-perangan. Bulu keningnya pula tidak begitu mudah dilihat manakala tulang mulut dan dagunya menonjol keluar. Bahagian kepalanya pula membentuk bujur dan matanya bersaiz kecil. Orang utan mempunyai lengan yang panjang dan kuat. 
Ia penghuni pokok terbesar di dunia dan sentiasa hidup diatas pokok dan jarang turun ke tanah. Orang utan hidup bersendirian dimana hanya ibu dan anak sahaja yang mempunyai hubungan yang kekal. Orang utan jantan hidup bersendirian dan hanya akan berduaan dengan orang utan betina pada musim mengawan. Yang bestnya orang utan ni tidak akn bergaduh sesama sendiri. Orang utan ini juga mempunyai daya pemikiran seakan-akan seperti manusia . Orang utan ini juga senang di jaga kerana ia tidak seganas Macaques ( kera ). 
Orang utan ini hanya memakan buah-buahan, terutamanya buah pokok ara serta daun-daun, kulit kayu, pucuk dan bunga. 
Sekiranya anda ingin melihat orang utan ini secara realiti, anda boleh mengunjungi SEMENGGOH MATANG WILDLIFE di Kuching, Sarawak. 


No comments:

Post a Comment