PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

PELAJAR PELANCONGAN SMK 4
PELAJAR PELANCONGAN SMK 4

Thursday 20 February 2014

BUNGA RAFFLESIA // Bunga Pakma // Bunga Bangkai di Taman Negara Gunung Gading - Lundu



hari ni pula kami akan ceritakan pula tentang bunga rafflesia.. mesti semua orang tahu kan bunga rafflesia ..?? tapi mesti tak semua korang tahu cerita-cerita bunga ni.. ok, jom baca .. saya akan ceritakan tentangnya.. :)



Ni hah bunga Rafflesia ! cantikan ?? ^^

^^Jom baca ! Bunga rafflesia ni telah dijumpai di Sumatera, Kalimantan Indonesia yang telah dijumpai oleh 2 orang iaitu Stamford Raffles dan Dr. Joseph Arnold pd tahun 1816 ketika mereka berdua pergi ke JAWA. Bunga ini DIberi nama oleh mereka atas nama gabungan mereka berdua yang menjadi RAFFLESIA ARNOLDII.. ..rafflesia merupakan bunga rasmi bagi negara  INDONESIA dan juga negeri  SABAH DI MALAYSIA.
Ni hah ciri-ciri bunga rafflesia.. Bunga ini ada jantina betina dan jantan dan ianya tidak boleh hidup berjauhan.bunga rafflesia tak mempunyai daun seperti bunga-bunga yang lain untuk memproses karbon dioksida dan ia juga tidak mempunyai akar untuk menyerap air dan mineral dari tanah untuk diproses sebagai protein. Bunga ni hanya menggunakan cahaya matahari bagi menghasilkan gula dan oksigen.. Ia juga akan mengeluarkan bau yang busuk ketika mekar kerana untuk menarik perhatian seranga-serangga bagi sumber makanannya dan juga cara memproses pendembungaan.. Dengan cara pendembungaan ini ia boleh menyebarkan lagi banyak bunga-bunga rafflesia ini. Warna bunga ini oren kemerah-merahan seakan-akan coklet.Bunga ni mempunyai 5 kelopak dan di kelopaknya mempunyai bintik-bintik berwarna putih.. Ia hanya mampun mekar selama 4-5 hari dan akan layu pada 6-7 hari .. ia akan mekar pada bulan 11, 12 dan 1 dan ia tidak bermusim dan hanya mengambil masa 9 bulan untuk mekar.. Bunga ini bersaiz 1 mete r diameter.. Bunga ini mempunyai 2 spesies iaitu rafflesia pricei, rafflesia arnoldi dan rafflesia tuan-mudae.. Tapi rafflesia tuan-mudea hanya terdapat di malaysia saja..
Kalau nak lihat bunga rafflesia ni secara realiti, anda boleh pergi ke kuching, Sarawak ni di TAMAN NEGARA GUNUNG GADING yang berada di barat gunung yang terpencil di bandar kecil lundu, 60 km.. Ia hanya mengambil masa selama 2jam kalau dari bandar Kuching. Gunung Gading ni mempunyai seluas 906 meter dan 2946 kaki. Gunung Gading adalah kawasan hutan hujan bergunung ganang.. Pada mulanya, taman ini merupakan kawasan pemuliharaan tertutup bagi rafflesia dan ia telah dibuka pada 1994. Kawasan ini telah dipantau dengan teliti oleh jabatan taman negara untuk memastikan semua pelawat berpeluang melihat bunga ini mekar berkembang. Di gunung gading ada satu laluan yang dibuat daripada papan yang telah dibina berhampiran kawasan dimana rafflesia sering dijumpai supaya pelawat berpeluang menlihat bunga itu secara realiti. Yang bestnya, kat gunung gading ni mempunyai 7 peringkat air terjun. Anda juga boleh melakukan aktiviti disini kerna disini telah menyediakan tempat untuk berkelah dan bermandi-manda tetapi tak dibenarkan untuk bermalam. selain itu juga, anda semua boleh melakukan aktiviti jungle treking bagi yang aktif-aktif pastikan keadaan fizikal baik tanpa ada masalah..

Gambar kat bawah ni pula kolam yang terdapat di Taman Negara Gunung Gading dan gambar air terjun di peringkat 1 ..






Bayaran masuk bagi warganegara rm10 dan bukan warganegara rm20 ..

Gambar kat bawah ni gambar penginapan chalet yang ada di Gunung gading..


ok.. sampai disini je ceritanya ! jangan lupa pergi ke Taman Negara Gunung Gading ni tau .. ^^ pasti best punya ! :) ^_*





No comments:

Post a Comment